Co je Malnutrice * *

Alzheimerova choroba

Alzheimerova nemoc je neurodegenerativní onemocnění, při kterém dochází k nevratným změnám na mozku a poklesu takzvaných kognitivních funkcí - myšlení, paměti, úsudku.

Je nejčastější příčinou demence, která vede postupně k závislosti nemocného na každodenní pomoci jiného člověka.
Alzheimerovu nemoc poprvé popsal německý lékař Alois Alzheimer v roce 1907. V té době se považovala za nemoc vzácnou. Nyní se nějaká forma demence vyskytuje u více než sedmi miliónů obyvatel Evropy.

Nemoc nastupuje pozvolna a u každého má různě rychlý průběh. Nemocný má často potíže s pamětí, rozhodováním a komunikací. Zhoršuje se mu krátkodobá paměť. Celkově působí zmateně. Rychlost, kterou Alzheimerova nemoc postupuje, se u každého postiženého liší. Později se už není schopen vyjadřovat a ani nedokáže porozumět tomu, co ostatní říkají. Nemoc provázejí i poruchy hybnosti. Mění se celá jeho osobnost. V posledních stádiích nemoci už vůbec není schopen se sám o sebe postarat.

Alzheimerova choroba a výživa

Lékaři zatím nemoc neumějí zcela vyléčit, mohou ale díky lékům proces degenerace výrazně zpomalit. A pomoci může i výživa. Mozek starších lidí trpících Alzheimerovou nemocí, jejichž strava obsahuje vysoké množství určitých živin, je v lepší kondici než u ostatních pacientů. Dokazuje to i lepší dosažené skóre v testech mentálních dovedností. Tyto výsledky přinesl výzkum publikovaný v lednovém vydání prestižního odborného časopisu Neurology.

  • Staří lidé konzumující pestrou paletu vitaminů a omega3-nenasycených mastných kyselin měli menší mentální potíže, které se obvykle pojí s Alzheimerovou chorobou, než ti, jejichž jídelníček obsahoval méně těchto živin.
  • Pacienti, kteří do jídelníčku zařadili potraviny bohaté na omega3-mastné kyseliny a vitaminy C, D, E a vitaminy skupiny B, častěji lépe skórovali v testech mentálních schopností oproti lidem se stravou chudší na tyto výživové prvky.
  • Senioři, kteří konzumovali transmastné kyseliny, měli větší mentální potíže pojící se s Alzheimerovou nemocí a horší výsledky v testech prověřujících paměť než ti, kdo je do jídelníčku příliš nezařazovali.

Kde hledat potřebné vitaminy

Omega3 - nenasycené mastné kyseliny – jsou nezbytné pro zdraví člověka, tělo je však samo neumí vyrobit. Je tedy nezbytné dodávat je organismu zvenčí. Potraviny bohaté na omega3-nenasycené mastné kyseliny: ryby (jsou také zdrojem vitaminu D), ořechy.

Vitaminy B, C a E – jsou obsaženy v ovoci (i sušeném), zelenině, v rýži, rybách, bramborách, …
Vitamin B12 – hraje důležitou roli pro správné fungování nervové soustavy. Obsahují jej živočišné produkty, jako jsou mléko, maso, vejce, hovězí a telecí játra.

Na co raději v jídelníčku zapomenout – jsou transmastné kyseliny – přirozeně se vyskytují v malém množství v hovězím a skopovém tuku (najdete je tedy i v mléce a ve výrobcích z těchto druhů masa). Tyto kyseliny vznikají i synteticky, při výrobě ztužených tuků z rostlinných olejů při hydrogenaci. Následně se vyskytují tam, kde se ztužené tuky používají: v krémových náplních do sušenek, trvanlivém pečivu, čokoládě.

Co mám udělat, když mám podezření, že trpím Alzheimerovou chorobou?

Neexistuje žádný test, který by přinesl jasný a stoprocentně jednoznačný výsledek. Je potřeba vyvrátit všechny ostatní možnosti, které by ukazovaly na jinou nemoc způsobující demenci. Diagnózu Alzheimerovy choroby může učinit lékař, který je s touto problematikou obeznámen a má s ní zkušenosti. Nejdříve je vhodné navštívit praktického lékaře, který udělá základní testy, a podle výsledků rozhodne o doporučení návštěvy specialisty, který provede komplexnější vyšetření. Další informace naleznete na webu České Alzheimerovské společnosti: http://www.alzheimer.cz.